Content
De schetstekening uit 1946 door de Wageningse hoogleraar J.T.P. Bijhouwer is uitgangspunt geworden voor het ontwerp. Dit omdat betrouwbare historische kaarten niet voorhanden zijn en Bijhouwers tekening goed past in de bestaande ruimte en tevens beantwoordt aan de gewenste invulling in deze tijd.
De schets is zorgvuldig gepast rond de bomen die wij wensten te sparen. Met name wilden we gebruik maken van de aanwezige perenbomen.
De centrale kom is niet de originele 18de eeuwse. De betonnen kom die zich links achter het huis bevindt met een gemetselde rand van gele Vechtsteentjes past van afmeting in het hart van de tuin.
Zo goed mogelijk is geprobeerd Bijhouwer te volgen, tot in de plaatsing der banken en de buxusfiguur voor het huis. De invulling van de parterres achter het huis wijken enigszins af, omdat de kleine schets van Bijhouwer doet denken aan de parterres van Daniel Marot, die ook reeds op Het Loo te zien zijn, terwijl wij er de voorkeur aan gaven vormen weer te geven die typerend zijn voor de Watergraafsmeer, zoals bekend uit Het verheerlijkt Watergraefs- of Diemermeer.
De voorste grote parterres zijn afgeleid van de gravure van het huis Reigersburg, de kleinere achterste vertonen een bloempatroon dat wordt gevonden in de gravure van Rozenburg.